• Artykuł
  • Publikacja: 15.11.2022
  • Edycja: 15.11.2022
  • 0 
Warsztaty "Łamigłówki i gry logiczne" w Bibliotece Gdynia

We wtorek 10 listopada w Bibliotece Chylonia Centrum odbyły się zajęcia „Łamigłówki i gry logiczne. Dowiedz się, jak działa twój mózg”. Na warsztatach zjawiły się dzieci wraz z opiekunami. Na początku dowiedzieliśmy się, czym są gry logiczne. W czasie ożywionej rozmowy o naszych ulubionych grach do czytelni nagle wpadł tajemniczy zakapturzony osobnik. Postać ta oświadczyła, że jest Mistrzynią Gier Logicznych i że do tego typu gier konieczne są bystre oczy i umiejętność logicznego myślenia. Dopóki dzieci nie udowodnią, że takie zdolności posiadają - to grać nie mogą. Mistrzyni Gier ukradła elementy najlepszej gry logicznej, jaką ma Biblioteka i pochowała je w różnych zakamarkach. Aby odnaleźć zaginione części, uczestnicy musieli odszukać i rozwiązać zagadki porozrzucane po całej czytelni. Podstępna złodziejka zdradziła tylko, że schowała dokładnie dwadzieścia sześć zagadek. 

Dzieci zerwały się, żeby szukać wskazówek, ale dowiedziały się, że nie można ot tak sobie biegać i szperać w każdym zakamarku biblioteki. No chyba, że są detektywami w trakcie śledztwa – wtedy może panie bibliotekarki przymkną oko na takie zachowanie. Tylko jak zostać detektywem? Najpierw będzie trzeba zdobyć odpowiednią legitymację. Uczestnicy otrzymali kartoniki z miejscem na wpisanie imienia, nazwiska i wieku właściciela dokumentu, okienkiem na odcisk palca oraz z listą trzech zdolności do zdobycia – bystre oko, uważny tropiciel i kreatywny myśliciel. Dodatkowo mali gracze zostali ostrzeżeni, żeby wystrzegać się Mistrzyni Gier Logicznych, ponieważ może znowu im ukraść świeżo odnalezione elementy. Żeby wszystkie dzieci wiedziały, przed kim trzeba uciekać, na dużej tablicy wypisały, jakie cechy zamaskowanej postaci zapamiętały, a następnie narysowały portret pamięciowy złodziejki.

Uzbrojeni w legitymacje uczestnicy rozbiegli się w poszukiwaniu wskazówek. Wszystkie odnalezione zagadki trafiały do przygotowanego kubełka. Dzieci pilnie liczyły uzbierane karteczki, aż udało się zlokalizować wszystkie dwadzieścia sześć.

Czas na wielkie poszukiwania! Mali detektywi uważnie czytali wylosowane wskazówki i szukali elementów (tylko z niewielką pomocą swoich opiekunów!). Po niedługim czasie udało się odnaleźć wszystkie przebiegle ukryte elementy gry. Dzieci wróciły do czytelni i zaczęły się zastanawiać, z jakiej gry mogą pochodzić odszukane części, gdy znowu wkroczyła Mistrzyni Gier Logicznych. Oświadczyła, że uczestnicy dowiedli, że mają bystre oczy i potrafią uważnie tropić, ale to jeszcze nie koniec. Teraz muszą zagrać w znalezioną grę i udowodnić, że posiadają zdolność kreatywnego myślenia. Dzieci próbowały złapać złodziejkę gry, ale ta zaczęła uciekać. Pościgu nie można było kontynuować, bo gra pozostawiona bez ochrony mogła zostać znowu skradziona!

Małym graczom udało się odgadnąć z jakiej gry pochodzą zagubione elementy. Była to gra Ubongo 3D. Dzieci z energią przystąpiły do rozgrywki. Na stole pojawiły się też gry Ubongo Trigo i Ubongo Extreme. Uczestnicy zainteresowali się również innymi grami logicznymi, jak Abalone i Cat Stax.

Czy mali detektywi jednak o kimś nie zapomnieli? Prowadząca zajęcia wraz z dziećmi zaczęła głośno wołać: "Mistrzyni Gier!". Ta pojawiła się wkrótce, podziękowała za wspólną zabawę i ściągnęła maskę oraz pelerynę. Okazało się, że była to pani bibliotekarka.

Wydarzenie odbyło się w ramach akcji „BOOM2! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece” organizowanej przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego wspólnie z Wydawnictwem Story House Egmont sp. z o.o. Biblioteka otrzymała od organizatorów zestaw gier i komiksów.

Warsztaty