• Artykuł
  • Publikacja: 27.11.2018
  • Edycja: 28.11.2018
  • 0 
Mali architekci Wielkiej Nowej Huty

Mali architekci Wielkiej Nowej Huty

W dniu 16 listopada 2019 r. w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej Filia w Nowej Hucie odbyły się zajęcia z grupą 6-latków z przedszkola Nasze Skarby w Krakowie. Były to kolejne zajęcia związane z rocznicą odzyskania niepodległości; 29 października dzieci podczas naszego spotkania poznały historię Marszałka J. Piłsudskiego. Tym razem inspiracją do zajęć stała się książeczka Wydawnictwa Egmont z serii “Czytam sobie z kotylionem” - „Koronkowa parasolka z Gdyni. Opowieść o mieście” Natalii Fiedorczuk-Cieślak. Historia ta stała się punktem wyjściowym do opowieści o najmłodszej dzielnicy Krakowa - Nowej Hucie. Dzielnica ta powstała w 1949 r. i początkowo była samodzielnym miastem; projekt tego miasta od początku imponował rozmachem i starannym zaplanowaniem wszystkich elementów miasta – od ulic, przez budynki i tereny zielone.

Celem zajęć było przybliżenie dzieciom historii powstania ówczesnego miasta – w 2019 r. minie 70 lat od rozpoczęcia jego budowy – oraz ważnych postaci dla naszej lokalnej społeczności. W pierwszej części wspólnie czytaliśmy opowieść o powstawaniu Gdyni; dzieci z zaangażowaniem oglądały ilustracje i odpowiadały na zadawane pytania dotyczące czytanej historii. Po zakończeniu przedstawiłam dzieciom krótko historię powstania dzielnicy Nowa Huta oraz wyjaśniłam pojęcia „architekt”, projektant”, plan architektoniczny. Opowiedzieliśmy sobie również jak powstaje nowe miasto – dzieci wymieniały „elementy” składowe: bloki, domy, przedszkola, szkoły, ulice, sklepy… Część ta stała się wprowadzeniem do zajęć praktycznych; z zapałem zabraliśmy się do budowania Nowej Huty.

Każde dziecko dostało fragment „nowego” miasta do zaprojektowania. Dodatkowo otrzymało zestaw gotowych budynków – bloki, domy, szkoły, przedszkola, sklepy, muzea, teatry, kina, place zabaw oraz kleje i kredki. Zadaniem dzieci było zaprojektować otrzymany fragment korzystając z gotowych elementów lub samodzielnie z wykorzystaniem kredek lub też łącząc obie formy. Dzieci z zaangażowaniem przystąpiły do pracy.

Kiedy wszystkie osiedla były już gotowe przystąpiliśmy do ułożenia naszego miasta. Układanie odbywało się w określonej kolejności – każdy fragment dzielnicy miał oznaczenie literowe A, B, C, D (tak jak to przypisano osiedlom 70-lat temu projektując miasto Nowa Huta), a do każdej z 4 liter dodałam oznaczenia cyfrowe.

Każde dziecko podchodziło ze „swoim” zaprojektowanym osiedlem i układało w odpowiednim miejscu. Po ułożeniu wszystkich fragmentów powstała mapa naszej Nowej Huty.

Na zakończenie zajęć obejrzeliśmy jeszcze wspólnie czarnobiałe zdjęcia Nowej Huty oraz zapoznałam dzieci z postaciami z nią związanymi – głównymi architektami oraz projektantami.