• Sceariusz
  • Publikacja: 22.01.2013
  • Edycja: 24.01.2014
  • 3 
"Jak rozproszyć mrok"

  • Budżet działania: 1 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Użytkownikami mojej biblioteki są osoby z dysfunkcjami wzroku. Chcę aby dobrze czuli się w społeczności lokalnej dlatego prowadzę działania edukacyjne w trakcie, krórych dzieci i młodzież mogą dowiedzieć się jak należy zachowywać się w kontakcie z osobami niewidomymi.

Dlaczego warto?

Pracując z osobami niepełnosprawnymi powinno umieć się dostrzec problemy, które można wyeliminować w prosty sposób .

W trakcie przygotowania

Należy umówić się z grupą dzieci i młodzieży. Bardzo dbam o kontakty z opiekunami w szkołach integracyjnych. Nauczyciele chętnie przyprowadzają swoich podopiecznych na spotkanie, na których rozmawia się o trudnych sprawach.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Sala
  •   Laptop z dostępem do internetu
  •   Tablica multimedialna lub ekran
  •   Rzutnik
  •   Film "N jak niewidomy"
  •   Zwykły szalik
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Należy umówić grupę dzieci i młodzieży
  2. Przygotować salę do spotkania
  3. Potrzebny będzie laptop z dostępem do internety
W trakcie realizacji

W trakcie spotkania przedstawiam ofertę Filii Książki Mówionej dla osób z dysfunkcjami wzroku. Rozmawiamy o problemach z jakimi Ci ludzie borykają się w codziennym życiu. W czasie rozmowy ochotnikowi zawiązujemy oczy i staramy się pokazać co się dzieje gdy sam próbuje pokonać wyznaczoną trasę. Następnie taką samą trasę z przewodnikiem. Prosimy ochotnika o relację z tego doświadczenia.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   film "N jak niewidomy" http://www.youtube.com/watch?v=WpJ2hrmn7qM
  •   Ochotnik
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wprowadzamy dzieci i młodzież w temat niepełnosprawności wzroku
  2. Przeprowadzamy eksperyment z ochotnikiem
  3. Wyświetlamy film edukacyjny
  4. Wyciągamy wspólne wnioski
Po zakończeniu

Każde spotkaie pozwala zdać sobie sprawę jak to jest nie widzieć.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   W trakcie spotkań należy być autentycznym, mówic szczerze o swoich odczuciach. Dzieci wyczuja każdy fałsz.
  •   Podsumowanie omawianego tematu.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Uzgadniane są terminy kolejnych spotkań.
  2. Wprowadzanie nazewnictwa, wyjaśnienie pojęcia audiodeskrypcji, tyflografiki.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Jeżeli osoba prowadząca jest kreatywna i chce dawać odpowiedzi na pytania dzieci i młodzieży może wpłynąć na ich świadomość i podejście do osób z niepełnosprawnością wzroku.