• Sceariusz
  • Publikacja: 17.08.2014
  • Edycja: 17.08.2014
  • 0 
Dlaczego nie czytamy kultury ... rzecz o edukacji kulturalnej
Dlaczego nie czytamy kultury ... rzecz o edukacji kulturalnej

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: bez ograniczeń
  • Liczba organizatorów: 0
  • Liczba uczestników: 0
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W inspiracji znajdują się wnioski, tezy, sugestie jakie pojawiły się podczas panelu Dlaczego nie czytamy kultury, który odbył się podczas Kongresu Kultury Pomorza Zachodniego (Szczecin, 15-16.11.2013).

Mode­ra­tor: Piotr Kli­mek, Aka­de­mia Sztuki Pane­li­ści: Kata­rzyna Dziur­dzi­kow­ska - dyrek­tor Ogól­no­kształ­cą­cej Szkoły Muzycz­nej I stop­nia im. prof. Marka Jasiń­skiego w Szcze­ci­nie Dorota Serwa – dyrek­tor Fil­har­mo­nii Szcze­ciń­skiej Ali­cja Morawska–Rubczak - badacz, kry­tyk, kura­tor pro­jek­tów teatral­nych dla dzieci Bog­dan Chęć – dyrek­tor Szkoły Pod­sta­wo­wej nr 61 w Szczecinie Dariusz Kac­przak – zastępca dyrek­tora ds. nauko­wych w Muzeum Naro­do­wym w Szczecinie Kazi­mierz Mon­kie­wicz - zastępca dyrek­tora Naro­do­wego Cen­trum Kultury

Dlaczego warto?

Podczas panelu szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: Czy potra­fimy zachę­cić dzi­siej­szą mło­dzież do odbioru kultury? Czy dzieci szu­kają kon­taktu ze sztuką? Czy rodzice go szu­kają? Czy szu­kają nauczyciele? Czy prze­gry­wamy z popkul­turą? Jest naszym sprzy­mie­rzeń­cem czy wrogiem? Na ile wyko­rzy­stu­jemy nowo­cze­sne tech­niki medialne, kody poro­zu­mie­wa­nia się mło­dzieży i doświad­cze­nia współ­cze­snej sztuki? Jak wspie­rać edu­ka­cję kul­tu­ralną w mie­ście i poza nim? Kiedy zaczyna się kształ­to­wa­nie kon­su­menta sztuki? Czy miej­sce uwraż­li­wia­nia jest w szkole?

Wnioski jakie sformułowano podczas panelu mogą mieć zastosowanie w realizacji projektów edukacyjnych dla dzieci.

W trakcie realizacji

Jako symbol (podczas całego panelu) braku edukacji kulturalnej wśród dzieci, był zapis nazwy Festiwalu Chopinowskiego- przez jednego z kandydatów do średniej szkoły muzycznej (sic!) - jako: FESTIWAL PIOSENKI SZOPENOWSKIEJ.

Wnioski z panelu:

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Nie czytamy kultury - my ja oglądamy!
  2. Nie czytamy kultury bo sms'ujemy
  3. Dzieci przyjmują kulturę w sposób otwarty, bezproblemowy. Chłoną ją bez naleciałości stereotypowych i światopoglądowych. To my dorośli nie czytamy kultury i ograniczamy odbiór kultury poprzez naleciałości światopoglądowe.
  4. Edukacja kulturalna dzieci winna być rozpoczynana od najmłodszych lat.
  5. Nauczyciele to partnerzy w procesie edukacji dzieci.
  6. W edukację kulturalną należy angażować nauczycieli,, szkoły, instytucje kultury, organizacje pozarządowe.
  7. Obecna cywilizacja próbuje wymóc na nas by kulturę i sztukę traktować w kategoriach rozrywki i wypoczynku. A to błąd. Cycreon twierdził, że kultura to praca (jak uprawa roli).
Po zakończeniu

Edukacja kulturalna to:

  1. odpowiedzialność (edukatorów, rodziców, nauczycieli)
  2. kompetencje (j.w.)
  3. wartość (dowartościowywanie tego co robimy oraz sprawdzenie co możemy robić lepiej)
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Organizator musi zmienić akcent z działalności podstawowej (gromadzenie/udostępnianie zbiorów) na działy edukacji, które są działami najszybciej się rozwijającymi i najbardziej kreatywnymi.
  •   Dzieci w kulturę należy wprowadzać w sposób aktywny (dzieci muszą mieć możliwość dotknąć!)
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Obserwatorium Kultury przeprowadziło liczne badania z których wynika m.in: 13% młodzieży kupuje filmy, zaś 33% pobiera je z sieci 44% młodych ludzi ma kontakt z książką (ale jej nie przeczytali) 5 % młodzieży kupuje książki a 60% ściąga je z internetu

Rodzice, na zajęcia pozalekcyjne średnio wydają ( w roku) 296 zł.

Informacje dodatkowe

wyniki badań Obserwatorium Kultury http://www.obserwatoriumkultury.pl/kategorie/szukaj-badan.html