• Sceariusz
  • Publikacja: 09.09.2014
  • Edycja: 09.09.2014
  • 3 
KATALOG DLA DZIECI
KATALOG DLA DZIECI

  • Budżet działania: 10000 zł
  • Czas przygotowania: 1 rok
  • Czas trwania: 6 lat
  • Liczba organizatorów: 7
  • Liczba uczestników: 30000
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Katalog dla Dzieci powstał, by poprzez zabawę nauczyć najmłodszego czytelnika korzystania z katalogu komputerowego oraz by móc w prosty i szybki sposób dotrzeć do interesujących go zagadnień, ulubionych bohaterów i postaci. Stanowi on ciekawą propozycję dla dzieci, ale i skuteczną pomoc dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i bibliotekarzy, którzy szukają odpowiedniej literatury do działań edukacyjnych i wychowawczych.

Dlaczego warto?

Poproszę książkę o królewnie, albo o smoku, albo nie... poproszę taką niebieską, co to był w niej taki Gapcio, którego brzuch bolał ... Znacie państwo takie pytania? Albo takie prośby - "w naszej rodzinie pojawi się kolejne dziecko", "córka idzie do przedszkola", "rozwodzimy się" - proszę polecić coś na oswojenie dziecka z trudnym tematem... Z Katalogiem dla Dzieci nazywanym u nas również Katalożkiem wszystkie odpowiedzi są pod ręką. Wasz mały czytelnik kocha dinozaury, piłkę nożną, kosmos? A może lubi konie, matematykę, lub zajęcia z rysunku? Dzieciaki zapisane do biblioteki lubią gry multimedialne, czy wolą planszówki? Scooby Doo, Bob Budowniczy, Littles Petshop, a może rycerze, piraci lub małe kotki i pieski? Jednym kliknięciem można zobaczyć wszystkie zgromadzone dokumenty na wybrany temat (książki, filmy, audiobooki, multimedia, gry dydaktyczne). Wyszukując odpowiednie tytuły zarówno rodzice, nauczyciele, bibliotekarze, jak i wszyscy zainteresowani mogą mieć realny wpływ na wychowanie młodego pokolenia. A dzieci oswajane są z tematem internetowego katalogu, zyskują świadomość czytelniczą oraz integrują się z biblioteką.

W trakcie przygotowania

Zanim Katalog dla Dzieci powstał w przestrzeni cyfrowej, konieczne było dokładne przemyślenie i opracowanie koncepcji na papierze. Od wymyślenia idei takiego katalogu, tego jak ma wyglądać, jakie treści prezentować, dla jakiej grupy wiekowej, po to, w jaki sposób ma być tworzony, w jaki sposób powinny być dodawane do niego dokumenty, w jaki sposób jego zawartość powinna być aktualizowana oraz jak powinien współpracować z bibliotecznym systemem operacyjnym.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Praca koncepcyjna w zakresie grupy wiekowej, dla której tworzony jest katalog
  •   Praca koncepcyjna nad zakresem treści prezentowanych w katalogu
  •   Praca koncepcyjna nad logicznym podziałem treści na więsze i mniejsze części tematyczne
  •   Praca koncepcyjna nad układem treści na stronie
  •   Konsultacje z działem opracowania, wypożyczalniami dziecięcymi, informatykami
W trakcie realizacji

Po wykonaniu pracy koncepcyjnej, przerysowaniu wszystkiego na papier należało przekonać firmę Aleph Polska dostawcę systemu operacyjnego dla MBP we Wrocławiu, do pomysłu, by katalog działał online, a treści były pobierane i aktualizowane w czasie rzeczywistym bezpośrednio z katalogu głównego. Następnym krokiem była praca twórcza grafika. Każdy temat Katalożku został zilustrowany w postaci kolorowej, zabawnej ikonki. Ostatnią czynnością było wyłonienie w przetargu firmy, która przełoży ideę Katalożku na język cyfrowy i zbuduje pomost między stroną graficzną a systemem operacyjnym biblioteki.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Inwencja w przekładaniu słowa na obraz
  •   Cierpliwość do kontaktów z firmą zewnętrzną
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Praca twórcza grafika
  2. Pośredniczenie w rozmowach między trzema zainteresowanymi stronami - biblioteką, firmą zewnętrzną oraz operatorem systemu
  3. Pogodzenie twórczych koncepcji z możliwościami finansowymi, kadrowymi i cyfrowymi
Po zakończeniu

W momencie, gdy Katalożek zaczął działać, najważniejszą sprawą było wypełnienie go treścią. Jest on uzupełniany na bieżąco, czyli w momencie katalogowania dokumentu jego opis jednocześnie trafia do katalogu głównego, jak i do Katalożku. By móc w pełni ocenić jego funkcjonalność i przydatność trzeba było poczekać kilka miesięcy, na wypełnienie większości tematów. Zbiory Katalożku obejmują bowiem zasoby od 2011 roku i nie jest on uzupełniany retrospektywnie. Wszystkie zgromadzone tam dokumenty mają widoczną okładkę, można zobaczyć miejsce przechowywania dokumentu (MBP we Wrocławiu ma ponad 40 filii) oraz zamówić wybraną pozycję. W chwili obecnej Katalożek jest chętnie wykorzystywany na zajęciach bibliotecznych, dostępny do wyszukiwania w bibliotekach dziecięcych, stanowi pomoc dla bibliotekarzy zachęcających dzieci do samodzielnego poszukiwania lektur, filmów, gier czy muzyki. Jego odbiór wśród dzieci, ich rodziców i nauczycieli jest nieodmiennie pozytywny. Zachęcam wszystkich Państwa do pobuszowania w jego zasobach: http://www.katalozek.biblioteka.wroc.pl/

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Promocja Katalożku wśród kadry bibliotekarskiej
  •   Pokazywanie i uczenie nowych możliwości wyszukiwaczych zarówno bibliotekarzy, jak i czytelników
  •   Promocja Katalożku w instytucjach zewnętrznych, wśród nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych, rodziców i wychowawców
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Stały dostęp do Katalożku w skomputeryzowanych wypożyczalniach dziecięcych zachęca najmłodszych czytelników do zajrzenia i zaznajomienia się z nowym narzędziem i zasobami biblioteki
  2. Stała promocja Katalożku na imprezach otwartych, plenerowych, bibliotecznych i innych przyczynia się do postrzegania biblioteki jako nowoczesnej instytucji
  3. Stałe i systematyczne wypełnianie treścią oraz dbanie o to, by Katalożek jak najbardziej odzwierciedlał dziecięce zainteresowania stanowi o dużo większej trafności w wyszukiwaniu lektur dla najmłodszego czytelnika
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Oczywiście mimo ogromu pracy włożonego w powstanie takiego projektu, zawsze znaleźć można pewne niedociągnięcia. Z pewnością, jeśli to tylko możliwe, z największą starannością należy wybrać wykonawcę, któremu zależy na staranności i dokładności przedsięwzięcia co najmniej tak bardzo jak nam :-) Jednak niektórych zjawisk nie da się przewidzieć na etapie planowania, jak np. mody na pewne tematy, zjawiska, postaci. Ważne jest, by mieć możliwość korygowania powstałych niedociągnięć już podczas pracy katalogu.