• Sceariusz
  • Publikacja: 07.11.2014
  • Edycja: 07.11.2014
  • 0 
Młoda Książka. Niekonferencja. Wizyta za jeden uśmiech w Galerii Książki
Młoda Książka. Niekonferencja. Wizyta za jeden uśmiech w Galerii Książki

  • Budżet działania: 5000 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 60
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Spotkanie Młoda Książka.Niekonferencja podzielone zostało na dwie części. Pierwszą z nich były Inspiracje, w ramach których uczestnicy wizyty studyjnej przedstawiali w formie krótkich (10 minut) prezentacji jedno wybrane działanie wokół literatury dla młodych, które realizują w swojej bibliotece. Merytoryczną wartość dla przebiegu wizyty miała również długa (półgodzinna) przerwa kawowa, w czasie której toczyły się nieformalne rozmowy, a uczestnicy wymieniali się kontaktami. Część druga, zatytułowana Eksperci odbyła się metodą stolików eksperckich. Uczestnicy mogli skorzystać z wiedzy zaproszonych gości i po raz kolejny wymienić się doświadczeniami. Jako eksperci, wystąpili między innymi członkowie Rady Programowej Centrum Literatury Dziecięcej, Jury ”Koziołka” oraz pracownicy Galerii Książki. Uczestnicy Niekonferencji i wizyty musieli wybrać trzy sesje po 15 minut przy trzech różnych stolikach. Dyskusje toczyły się między innymi wokół: książki obrazkowej, wykorzystania nowych technologii, teatrzyku Kamishibai, organizacji dużych imprez czytelniczych, literatury fantasy, opowiadania baśni i dobierania odpowiednich książek do księgozbioru dla dzieci i młodzieży.

Dlaczego warto?

Okazało się, że taka forma spotkania o wiele bardziej podobała się uczestnikom, niż klasyczna konferencyjna, na której tylko słucha się kolejnych wystąpień. Dzielenie się dobrymi praktykami pozwoliło na wymianę doświadczeń (zarówno o tym, co się udaje, jak i o tym, czego należy unikać), a dynamiczna forma stolików eksperckich sprzyjała pozyskiwaniu bardzo konkretnych informacji.

W trakcie przygotowania

Zanim przystąpiliśmy do rekrutacji, chcieliśmy dokładnie przemyśleć przebieg całego wydarzenia, tematykę i grupę osób, do których skierujemy zaproszenie na spotkanie. W związku z tym, że nasze działanie realizowane było w ramach projektu grantowego "Wizyty za jeden uśmiech", zaproszenie skierowaliśmy w pierwszej kolejności do bibliotek z mniejszych miejscowości. Ostatecznie jednak mogliśmy zaprosić wszystkich zainteresowanych tematyką spotkania. Ta była dość mocno zawężona, ze względu na to, że działem biblioteki koordynuującym organizację Niekonferencji, było Centrum Literatury Dziecięcej (dział zajmujący się czytelnictwem dzieci i młodzieży z meta-poziomu). Chcieliśmy więc skupić się na prezentacji dobrych praktyk z zakresu promocji książki dla najmłodszych oraz porozmawiać o innowacyjnych i ciekawych metodach i narzędziach, które mogą umożliwiać pracę w tym zakresie.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Projekt graficzny plakatu
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Wybór tematyki spotkania.
  2. Wybór odbiorców spotkania
  3. Przegotowanie planu merytorycznego spotkania.
  4. Wybór tematów stolików eksperckich i zaproszenie odpowiednich ekspertów.
  5. Oszacowanie i rozplanowanie budżetu
  6. Promocja wydarzenia (mailing, informacje na stronach www) oraz zachęcenie potencjalnych uczestników do dzielenia się swoimi dobrymi praktykami.
  7. Przygotowanie opisu stolików oraz przewodnika z praktycznymi poradami dla uczestników
  8. Przygotowanie formularza zgłoszeniowego (my wykorzystaliśmy ankietę google) oraz formularza do zapisów na stoliki eksperckie (skorzystaliśmy z narzędzia Doodle).
W trakcie realizacji

W samym dniu konferencji musimy pamiętać o tym, żeby w widocznym miejscu umieścić punkt, w którym uczestnicy będą mogli zgłosić swoją obecność i pobrać materiały (teczkę, plan spotkania, czyste kartki do robienia notatek i długopisy). Warto również zadbać o to, żeby przestrzeń była sprzyjająca pracy w grupach (stoliki w oddaleniu od siebie, ale na tyle blisko, żeby można było dokonywać szybkich zmian). Osobom, które zadeklarowały chęć podzielenia się dobrą praktyką udostępniono laptop oraz rzutnik, a ekspertom, którzy potrzebowali laptopów, również je zapewniono.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Materiały biurowe do rozdania uczestnikom: teczki, kartki, długopisy
  •   Poczęstunek na przerwę kawową oraz poczęstunek obiadowy na zakończenie spotkania
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie przestrzeni (ustawienie stolików dla ekspertów, podłączenie odpowiedniej ilości laptopów)
  2. Przygotowanie cateringu i zapewnienie wygodnego miejsca do skorzystania z niego
  3. Otwarcie rejestracji "niekonferencyjnej", rozdawanie wcześnieji przygotowanych wskazówek dotyczących tego, do którego stolika, w której sesji ma się udać uczestnik, witanie ekspertów i gości specjalnych.
  4. Otwarcie Niekonferencji przez Dyrektora Biblioteki oraz prezentacja dobrych praktyk.
  5. Czas na integrację - półgodzinna przerwa kawowa.
  6. Praca przy stolikach eksperckich.
  7. Krótkie podsumowanie, poczęstunek obiadowy oraz możliwość zwiedzania biblioteki dla chętnych
Po zakończeniu

Po zakończeniu działania przesłalismy uczestnikom prezentacje, które pojawiły się na spotkaniu oraz zdjęcia z niekonferencji.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Pomysły na realizację spotkania w takiej formie, zostały zaczerpnięte z publikacji "DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić?" http://www.biblioteki.org/repository/PLIKI/SPOTKANIE/DOBRE_SPOTKANIE_jak_to_zrobic_www.pdf