• Sceariusz
  • Publikacja: 15.03.2016
  • Edycja: 15.03.2016
  • 1 
Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej
Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1 tydzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 15
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Spotkanie służy usystematyzowaniu czynności jakie należy podjąć przed pójściem na rozmowę kwalifikacyjną. Zajęcia dzielą się na dwie części. Podczas pierwszej z nich (punkty 1-5 "w trakcie realizacji - przebieg zajęć"), staramy się pomóc kursantom w przygotowaniu autoprezentacji. W drugiej zaś (punkty 6 i 7) podpowiadamy jak wywrzeć pozytywne pierwsze wrażenie na pracodawcy. Warsztaty można przeprowadzić dla młodzieży licealnej lub grupy dorosłych zainteresowanych tematem.

Dlaczego warto?

CELE OGÓLNE: zapoznanie się z etapami procesu przygotowywania do rozmowy kwalifikacyjnej. Poznanie procedury przeprowadzania interview. Wyjaśnienie pojęć z zakresu HR, w szczególności tych powiązanych z rekrutacją. Nabycie umiejętności związanych z opracowywaniem ofert pracy w kontekście przygotowywania się do rozmowywalifikacyjnej.Udoskonalenie nawyku przygotowywania się do każdej rozmowy kwalifikacyjnej z osobna.

CELE SZCZEGÓŁOWE: po zajęciach słuchacz wie, jakie są rodzaje rozmów kwalifikacyjnych oraz zna ich strukturę. Słuchacz zapamiętuje definicje pojęć, niezbędnych do prawidłowego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej. W wyniku zajęć kursant potrafi samodzielnie przygotować 3-5 minutową autoprezentację, uwzględniającą jego kwalifikacje oraz kompetencje twarde i miękkie. Wie w jaki sposób przeanalizować ofertę pracy, aby przygotować się do rozmowy z rekruterem.Kursant rozumie, zasady savoir vivre obowiązujące w czasie rekrutacji i stosuje się do nich. W wyniku lekcji uczeń zostaje zachęcony do rozwijania umiejętności przygotowywania się do rozmowy kwalifikacyjnej.

W trakcie przygotowania

Etap przygotowawczy:

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   ­Materiały biurowe: flamastry, kartki, zakreślacze, małe karteczki.
  •   ­Automatyzujące proces nauczania-uczenia się: komputery z dostępem do Internetu, rzutnik, tablica do wyświetlania pokazów multimedialnych, prezentacja multimedialna.
  •   ­Materiały do ćwiczeń: tabelki do opracowania: mocnych i słabych stron, porażek i sukcesów, zainteresowań, umiejętności i kompetencji miękkich, oferty pracy; kartka z informacją o typach psychologicznych pracowników, pocięte karteczki z kompetencjami do uporządkowania, krótka historia kariery np. Stiva Jobsa, tabelka do analizy oferty pracy, zestawy zebranych pytań rekrutacyjnych.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Sprawdzenie sali, sprzętu i wyświetlania się prezentacji. ­ ­
  2. Przywitanie słuchaczy i przedstawienie planu działania na 2h.
  3. Wskazanie korzyści płynących z odbycia szkolenia.
  4. Zaproponowanie mówienia sobie po imieniu i ośmielenie słuchaczy poprzez krótką zabawę.
  5. Przedstawienie treści.
  6. Podsumowanie.
  7. Ewentualna dyskusja - pytania i opowiedzi.
W trakcie realizacji

Przebieg zajęć:

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   1. Poznanie mocnych i słabych stron – należy wytłumaczyć uczestnikom dlaczego przemyślenie mocnych i słabych stron przed rozmową rekrutacyjną jest ważne i czemu ma służyć. Następnie uczestnicy powinni mieć ok. 5-10 min. na to, aby mogli się zastanowić i wypisać swoje wady i zalety. Ważnym etapem tego ćwiczenia jest zwrócenie uwagi uczestników na to, że nie wystarczy jedynie wypisać wady, należy się również zastanowić w jaki sposób mówiąc o nich, je neutralizować. Można podkreślić, że w określonych przypadkach nasze wady mogą stać się zaletami.
  •   2. Porażki i sukcesy – uczestnicy powinni móc opracować wykaz własnych sukcesów i porażek. Należy zwrócić ich uwagę na to, by do tego wykazu dołączyli również informację o tym, co im dały sukcesy oraz czego nauczyli się z porażek. Aby unaocznić tą sprawę można przeprowadzić pracę zbiorową: przeczytać kursantom fragment biografii np. Stev’a Jobsa i w trakcie czytania dopytywać się jakie nauki można wyciągnąć z poszczególnych porażek.
  •   3. Zainteresowania i hobby – należy przedstawić korzyści płynące z mówienia o swoich pasjach, ale trzeba także uczulić kursantów na to, by nigdy w tej kwestii nie kłamali. W trakcie mini wykładu można wytłumaczyć dlaczego mówienie nieprawdy o sowich zainteresowaniach wpływa niekorzystnie na nasz wizerunek. W jaki sposób kłamstwo obniża wiarygodność i autorytet.
  •   4. Opracowanie kompetencji – na początku należy uczestnikom rozdać rozsypankę wyrazową zawierającą zarówno kompetencje miękkie jak i twarde, aby mogli je samodzielnie posegregować i jednocześnie sprawdzić, czy rozumieją różnicę między nimi. Po zakończenie zadania należy zaprezentować teorię dotyczącą zagadnienia związanego z kompetencjami. Można również przedstawić wykaz najbardziej pożądanych kompetencji poszukiwanych przez pracodawców. Uczestnicy powinni mieć okazję do wypisania własnych kompetencji twardych i miękkich.
  •   5. Opracowanie oferty pracy – należy zwrócić uwagę kursantów na to, że część wymagań pracodawcy odnośnie kandydata jest zawarta w ofercie pracy – wystarczy ją jedynie dobrze zinterpretować. Aby lepiej wytłumaczyć to zagadnienie można wyświetlić/rozdać uczestnikom przykładowe ogłoszenie o pracę i wspólnie z nimi zastanowić się co jest w nim zawarte i jakie oczekiwania względem kandydata ma pracodawca. Tak, aby kursanci potrafili później dokonać takiej oceny samodzielnie.
  •   6. Informacje teoretyczne nt. rozmowy kwalifikacyjnej – uczestnikom spotkania prezentujemy podstawowe informacje nt. tego czym jest ramowa kwalifikacyjna, jakie jej formy wyróżniamy, jakimi rządzi się prawami. W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na rodzaje pytań rekrutacyjnych. Jeśli chcemy po wysłuchaniu wszystkich informacji uczestnicy szkolenia mogą spróbować się nawzajem zrekrutować, zadając po jednym pytaniu z każdej grupy. Następnie odczucia i przemyślenia kursantów stanowią temat dyskusji.
  •   7. Rekrutacyjny savoir vivre - omówienie podstawowych zasad przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjne. Przygotowanie: autoprezentacji (na podstawie danych zebranych z punktów 1-5), zebranie informacji o firmie, zadbanie o ubiór, panowanie nad mową ciała i zachowaniem.
Po zakończeniu

Podsumowanie:

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   ­ Można posłużyć się materiałami multimedialnymi (np. z YouTube), w których profesjonalni rekruterzy zaprezentują potrzebne nam w tym miejscu informacje.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Prowadząc zajęcia dla dorosłych należy przewidzieć więcej czasu na spotkanie, gdyż uczestnicy zadają pytania lub wymieniają się własnymi doświadczeniami.

W załączniku dodałam prezentację w Prezi stanowiącą tło moich zajęć. Dodałam również materiały, na których pracowałam i które udostępniłam uczestnikom szkolenia.

 Prezentację, która stanowiła tło mojej wypowiedzi mogę udostępnić bezpośrednio zainteresowanym - niestety występują problemy z zamieszczeniem pliku na stronie :(