• Sceariusz
  • Publikacja: 05.05.2016
  • Edycja: 05.05.2016
  • 1 
Poznajemy świat finansów z biblioteką.
Poznajemy świat finansów z biblioteką.

  • Budżet działania: 625 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 3 miesiące
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 15
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

**Gminna Biblioteka Publiczna w Sławatyczach ** (woj. lubelskie) wzięła udział w projekcie ,,O finansach... w bibliotece" - 4 edycja. Projekt jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej a jego założenia są zgodne z Programem Rozwoju Bibliotek. Uczestnikami kursu mogły być osoby w wieku 50+ oraz maksymalnie 20% osób młodszych w wieku 35+, z tych samych gospodarstw domowych (które wspólnie ze starszymi prowadzą domowe finanse).

Biblioteka zgłosiła się do realizacji kursu w celu rozszerzenia oferty biblioteki - zwłaszcza o osoby starsze. Chciałyśmy pokazać odbiorcom kursu, że biblioteka jest miejscem stale rozwijającym się i otwartym na wszelkie nowości. Naszym zamiarem było także zachęcenie osób, które do tej pory nie korzystały z oferty biblioteki do poznania nowych form aktywizacji proponowanych przez bibliotekę. Zagadnienia z dziedziny ekonomii i szeroko rozumianych finansów okazały się trafione w dziesiątkę. Tematyka kursu, jakże aktualna w dzisiejszym świecie, cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych uczestników kursu.

Dlaczego warto?

Uczestnicy szkoleń z wielkim zaangażowaniem brali udział w kursie. Chętnie słuchali teorii oraz wykonywali ćwiczenia podczas poszczególnych modułów. Wspierali się nawzajem podczas zajęć i chętnie dzielili się swoim doświadczeniem w kwestii finansów. Pomimo tego, że zagadnienia poruszane na kursie były dla większości mało znane lub zupełnie nowe, to ich przyswojenie nie sprawiło większej trudności. Forma kursu tj. kurs e- learningowy stanowił dla wszystkich nowość - a jak wiadomo to co nieznane wywołuje w nas lęk... Okazało się jednak, że kursanci radzili sobie z obsługą techniczną kursu, a każdy kolejny moduł przebiegał sprawniej. Możliwość spotkania się i pracy w grupie dała zarówno prowadzącym jak i uczestnikom kursu dużo radości, satysfakcji i poczucia spełnienia. Z racji tego, że kursanci znali się wcześniej nie czuli się skrępowani, a niejednokrotnie pomimo zakończenia danego etapu kursu kontynuowali spotkanie spędzając czas na rozmowie.

W trakcie przygotowania

Etap przygotowań do kursu ,,O finansach...w bibliotece" rozpoczęłyśmy od poszukania informacji w Internecie o poprzednich edycjach. Uczestniczyłyśmy także w webinariach, które na początku dostarczyły nam wiedzy organizacyjnej, tak bardzo na tym etapie potrzebnej. Kolejne webinaria odnosiły sie już do elementów merytorycznych. Udział w webinariach dawał odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania. Kolejnym etapem były kursy on-line dla osób prowadzących spotkania, które sprawdziły i poszerzyły naszą wiedzę z zakresu edukacji ekonomicznej i finansowej. Następnie udałyśmy się na dwudniowe szkolenie stacjonarne do Lublina. Po tak obszernym etapie edukacyjnym byłyśmy pełne optymizmu i gotowe do działania. Wiedziałyśmy, że musimy dotrzeć z informacją o kursie do jak nawiększej liczby odbiorców. Rozpoczęłyśmy więc etap szeroko rozumianej promocji. Na początku rozwiesiłyśmy na terenie naszej gminy plakaty informujące o kursie. Informacja pojawiła się też na stronie internetowej Urzędu Gminy w Sławatyczach oraz na profliu biblioteki na facebooku. Wykonałyśmy też zaproszenia do udziału w kursie i wyłożyłyśmy je w: sklepach, Banku, Ośrodku Zdrowia, Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej i oczywiście w bibliotece wraz z filiami. Ponadto plakaty oraz informacje o kursie przekazałyśmy Radnym oraz Sołtysom podczas sesji Rady Gminy.

Po tak intensywnejj akcji promocyjnej udało nam się zebrać grupę osób zadeklarowaną w umowie.

 

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Zdobycie wiedzy na temat projektu ,, O finansach... w bibliotece".
  •   Udział w webinariach, szkoleniach dla prowadzących spotkania.
  •   Dobrze przeprowadzona promocja.
  •   Rekrutacja uczestników.
  •   Zapewnienie bazy lokalowej do prowadzenia szkolenia.
  •   Komputery, projektor, (aparat fotograficzny).
  •   Sprawdzenie czy kurs e-learningowy działa poprawnie.
  •   Ustalenie terminu spotkania organizacyjnego.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Poznanie tematyki kursu poprzez odwiedzenie stron Internetowych związanych z kursem.
  2. Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia kursu poprzez udział w webinariach/ szkoleniach stacjonarnych.
  3. Szeroko zakrojona akcja promocyjna, której celem ma być dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Promowanie projektu odbywało się w sposób tradycyjny tj. plakaty oraz na stronie internetowej UG i profilu biblioteki (na facebooku). Wyłożyłyśmy też w instytucjach publicznych i sklepach zaproszenia.
  4. Rekrutacja uczestników. Większość uczestników zgłaszała się bezpośrednio w bibliotece. Część osób deklarowała swój udział telefonicznie.
  5. Sprawdzenie lokalu odnośnie potrzeb kursu.
  6. Zapewnienie sprzętu niezbędnego do realizacji kursu.
  7. Wcześniejsze przetestowanie strony internetowej, na której jest zamieszczony kurs e-learningowy.
  8. Poinformowanie uczestników kursu o terminie spotkania organizacyjnego.
W trakcie realizacji

Kluczowym etapem było przekazanie wiedzy z zakresu edukacji ekonomicznej i finansowej uczestnikom kursu. Podstawowym celem było pokazanie w sposób przystępny i zrozumiały podstaw bankowości elektronicznej oraz korzystania z Internetowych usług finansowych. Wstępem do kursu było spotkanie organizacyjne, na którym ustaliliśmy harmonogram szkolenia. Kolejne etapy kursu- zwane modułami dotyczyły następujących zagadnień:

  • jak racjonalnie gospodarować budżetem domowym (planowanie wydatków, oszczędzanie)
  • Bank przez Internet (jak założyć e-konto i robić przelewy)
  • kredyty, lokaty (jak wybrać najkorzystniejszą lokatę bankową)
  • jak wybrać polisę ubezpieczeniową
  • Bank centralny a inne banki (czy stopy procentowe mają wpływ na nasz budżet domowy) Na spotkaniu dotyczącym I modułu każdy z uczestników dostał indywidualne PIN-y i LOGIN- y, materiały szkoleniowe, notatnik oraz długopis. Szkolenie odbywało się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych (raz zdarzyło się, że odbyły się dwa szkolenia w ciągu tygodnia). Podczas każdego spotkania przygotowywałyśmy poczęstunek tj. słodycze, kanapki, gorące i zimne napoje. Ponadto starałyśmy się prowadzić kurs w tempie odpowiadającym kursantom. Zawsze czekałyśmy, aż wszyscy kursanci wykonają zadanie indywidualne. Służyłyśmy także pomocą uczestnikom, gdy ktoś sygnalizował problemy. Dużym ułatwieniem był dla nas fakt, że część uczestników przynosiła swoje prywatne laptopy. Dzięki temu większość osób pracowała przy komputerach indywidualnie. Na tym etapie nie napotkałyśmy trudności związanych z jego realizacją.
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Sala oraz sprzęt komputerowy.
  •   Przeprowadzenie spotkania organizacyjnego.
  •   Kurs składający się pięciu z 5 modułów.
  •   Materiały biurowe i pomoce szkoleniowe.
  •   Artykuły spożywcze - poczęstunek na każde ze spotkań.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Dzięki uprzejmości Pań z KGW w Krzywowólce, mogłyśmy prowadzić kurs właśnie w tej miejscowości. Dużym ułatwieniem był fakt, że większość uczestników przynosiła swoje laptopy. Przed każdym ze spotkań uruchamiałyśmy sprzęt komputerowy wcześniej, aby działał prawidłowo. Kurs był wyświetlany na rzutniku, a poszczególne partie materiału czytałyśmy na głos.
  2. Podczas spotkania organizacyjnego opowiedziałyśmy o tematyce kursu. Rozdałyśmy także do wypełnienia zgody na wykorzystywanie i rozpowszechnianie wizerunku uczestników. Zebrałyśmy również dane osobowe niezbędne do realizacji projektu. Ponadto każdy z kursantów wypełnił ankietę poziomującą, która miała za zadanie sprawdzić poziom wiedzy uczestników z zakresu finansów.
  3. Przeprowadziłyśmy pięć szkoleń (modułów) przy pomocy platformy e -learningowej. Na pierwszym szkoleniu rozdałyśmy uczestnikom PIN-y i LOGIN- y niezbędne do realizacji kursu. Podczas każdego ze spotkań przerabiałyśmy zagadnienia dotyczące danego modułu.
  4. Na pierwszym spotkaniu każdy z uczestników otrzymał pomoce szkoleniowe oraz artykuły biurowe tj. notatnik oraz długopis.
  5. Przed każdym spotkaniem robiłyśmy zakupy aby móc przygotować kanapki. Ponadto do dyspozycji uczestników były słodycze lub inne przekąski oraz zimne i gorące napoje.
Po zakończeniu

Uroczyste zakończenie kursu ,,O finansach... w bibliotece”, podczas którego wręczono certyfikaty ukończenia kursu 15 uczestnikom. Spotkanie uświetnił swoją obecnością Wójt naszej gminy, który wraz z jedną z Pań prowadzącyh kurs wręczył certyfikaty. Po ciepłych słowach nadszedł czas na tort – przygotowany przez prowadzące specjalnie na tę okazję. Spotkanie kontynuowano przy uroczystym obiedzie (również przygotownym przez prowadzące).

Zorganizowałyśmy także spotaknie ,, Podaj dalej" z bibliotekarzami z bibliotek sąsiadujących terytorialnie z naszą gminą (Hanna i Kodeń), a które nie brały jeszcze udziału w projekcie. W spotkaniu uczestniczyły także Panie z Filii Biblioteki w Sławatyczach. Specjalnie na tę okazję przygotowałyśmy prezentację ukazującą cały cykl szkoleniowy. Przy cieście oraz gorących napojach opowiedziałyśmy o swoich odczuciach po zakończeniu kursu oraz zachęciłyśmy do wzięcią udziału w kolejnych edycjach programu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Ustalenie z uczestnikami daty zakończenia kursu połączonego z wręczeniem Certyfikatów.
  •   Przygotowanie sali oraz ustawienie stołów.
  •   Zakup produktów niezbędnych do przygotowania obiadu (dwa dania) oraz tortu.
  •   Wydrukowanie certyfikatów uczestnikom.
  •   Przygotowanie obiadu oraz tortu.
  •   Przygotowanie prezentacji z realizacji kursu na potrzeby spotkania ,,Podaj dalej".
  •   Spotkanie ,,Podaj dalej".
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Podczas ostatniego spotkania w ramach kursu tj. piątego modułu wspólnie ustaliliśmy datę i godzinę zakończenia kursu.
  2. Samodzielnie przygotowałyśmy salę oraz nakryłyśmy stoły.
  3. Zakupiłyśmy produkty do przygotowania uroczystego obiadu oraz tortu.
  4. Wydrukowałyśmy certyfikaty uczestnikom, do rozdania podczas zakończenia kursu.
  5. Przygotowałyśmy obiad oraz tort.
  6. Wspólnie przygotowałyśmy prezentację ukazującą przebieg kursu, w celu zaprezentowania podczas spotkania ,,Podaj dalej"
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Uczestnicy szkolenia sugerowali, że odpwiedniejszy byłby termin szkolenia w okresie jesienno - zimowym. Zapewne jest to spowodowane typowo rolniczym charakterem naszego regionu i rozpoczęciem prac rolnych w okresie wiosennym.

Ponadto w rozmowach uczestnikami pojawił się pomysł zorganizowania kursu o podobnej tematyce dla osób młodszych tj. w wieku 20-25 lat.

Informacje dodatkowe

Tutaj prezentujemy historię jednej z uczestniczek kursu. Zapraszam do obejrzenia:

https://www.youtube.com/watch?v=l7DSyfe9dMY