• Sceariusz
  • Publikacja: 04.05.2016
  • Edycja: 04.05.2016
  • 2 
Pielgrzymka po wiedzę... o finansach w bibliotece
Pielgrzymka po wiedzę... o finansach w bibliotece

  • Budżet działania: 875 zł
  • Czas przygotowania: 1 miesiąc
  • Czas trwania: 3 miesiące
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 28
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Gminne Centrum Kultury i Biblioteka w Pielgrzymce w woj. dolnośląskim uczestniczyło w III edycji kursu "O finansach... w bibliotece". Bibliotekę tworzą 4 placówki, w tym trzy filie biblioteczne. Użytkownicy wszystkich placówek bardzo pochlebnie wyrażali się o zrealizowanym kursie, dlatego też postanowiliśmy, iż weźmiemy udział w IV edycji kursu. W związku z tym, że dużą część czytelników stanowią osoby starsze, to specjalnie dla nich staraliśmy się poszerzyć ofertę naszej biblioteki. Naszym celem było również to, aby osoby samotne wyszły z domu i spotkały sie z równieśnikami, a przy okazji zdobyły cenną wiedzę przydatną w codziennym życiu.

Dlaczego warto?

Kurs okazał sie świetna promocja biblioteki w środowisku lokalnym, pozyskaliśmy nowych użytkowników, zdobyliśmy zaufanie lokalnej społeczności. Uczestnicy kursu mieli okazję spotykać się w miłej atmosferze, wymieniać sie doświadczeniami (nie tylko na tematy ekonomiczne) i spędzić efektywnie wolny czas. Dzięki ciekawej ofercie, codziennie do grupy osób szkolonych dołączały nowe osoby. Zmieniło się również postrzeganie biblioteki jako wypożyczalni książek na miejsce, w którym można zdobyć fachową wiedzę na temat finansów domowych, ubezpieczeń i innych instrumentów finansowych, z którymi mamy do czynienia w codziennym życiu.

W trakcie przygotowania

Dyrektor biblioteki - Sebastian Dębicki oraz Bibliotekarka - Regina Piszczałka - podjęli sie przeprowadzenia IV edycji kursu "O finansach". W tym celu przystąpiliśmy do kursu e-learningowego systematyzującego naszą wiedzę na temat pracy z seniorami i wiedzy ekonomicznej. Następnie wzięliśmy udział w dwudniowym szkoleniu stacjomarnym we Wrocławiu, gdzie zapoznaliśmy sie z tematyką szkoleń, które mieliśmy w niedalekiej przyszłości prowadzić dla mieszkańców naszej gminy.

Po odbyciu szkoleń zabraliśmy sie za szeroko zakrojoną akcje informacyjną. We wioskach, w centralnych miejscach gminy porozwieszaliśmy plakaty o szkoleniu, na imprezach organizowanych przez naszą instytucję informowaliśmy o planowanych działaniach szkoleniowych. Zwracaliśmy sie do osób odwiedzających bibliotekę, aby informowały swoich sąsiadów.

Na naszej stronie internetowej również zamieśliliśmy informacje.

W lutym 2016 r. zorganizowaliśmy spotkanie informacyjne dla przyszłych uczestników

kursu OFB, na którym przeprowadzony został również test poziomujący. Ustaliliśmy również z uczestnikami w jakim terminie i w jakich odstępach czasowych i godzinach najlepiej byłoby zorganizować cykl szkoleń. Wspólnie ustaliliśmy, iż szkolenie odbędzie się w dniach od 4 do 8 kwietnia 2016 r. od godz. 9.00 do 12.00.

Z tą zdobytą wiedzą przystąpiliśmy do realizacji projektu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   diagnoza potrzeb mieszkańców, ich preferencji
  •   ocena umiejętności posługiwania sie komputerem
  •   dobrze zaplanowana akcja informacyjno-marketongowa
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. szkolenie trenerów
  2. akcja informacyjno-marketingowa: plakaty, ulotki, marketing szeptany, informacje na stronie internetowej
  3. spotkanie informacyjne, ustalenie terminu szkolenia
  4. zakupienie materiałów dla uczestników oraz rzeczy niezbędnych do przeprowadzenia szkoleń
W trakcie realizacji

Wspólnie z kursantami ustaliliśmy, iż moduły będą realizowane codziennie od poniedziałku do piątku od 4 do 8 kwietnia. Przed pierwszym spotkaniem przygotowaliśmy salę szkoleniową, aby kursanci czuli się komfortowo. Przygotowaliśmy dla każdego uczestnika zakupione z dotacji materiały w postaci teczek, skoroszytów, długopisów, a także przygotowaliśmy poczęstunek na przerwę kawową. Wspólnie podjęliśmy decyzję, że poszczególne moduły będziemy omawiać wspólnie posiłkując się slajdami wyświetlanymi z projektora. Pozwoliło nam to na utrzymanie odpowiedniego tempa pracy, wymianę doświadczeń, a przede wszystkim wyjaśnianie na bieżąco pytań i wątpliwości uczestników dotyczących omawianych zagadnień. Na zakończenie każdego modułu wspólnie omawialiśmy test podsumowujący i dyskutowaliśmy nad punktami, co do których kursanci mieli wątpliwości. Na rozpoczęcie każdego modułu jeszcze raz wracaliśmy do poprzednich zagadnień, i wyjaśnialiśmy dodatkowo pojawiające się pytania, które nasunęły się po powrocie do domu. Codziennie dołączali do nas nowi uczestnicy, których ściągali zadowoleni kursanci. Uczestnicy coraz to odważniej włączali się do dyskusji, do rozwiązywania zadań szkoleniowych. Pani Zofia po module "Bank przez internet" pojechała do banku, aby założyć ipko. Dzięki świetnie przeprowadzonemu szkoleniu i indywidualnej konsultacji jej wiedza była zdecydowanie większa i czuła się pewniej. Świetnie już rozumiała zagadnienia, o których mówił pracownik banku. W następnym dniu pochwaliła się tą wiadomością z nami. Tym samym zachęciła innych kursantów do aktywniejszego dbania o swe finanse.

Po zakończeniu

Po przeprowadzeniu pięciu modułów szkoleniowych zorganizowaliśmy podsumowanie działań OFB. Dla uczestników przygotowaliśmy słodki poczęstunek, był piękny tort i uroczysta atmosfera. Każdemu wręczyliśmy certyfikat poświadczający uczestnictwo w szkoleniu i zdobytą wiedzę. Każdy uczestnik otrzymał również sakrbonkę z nadrukiem banknotu, aby zacząć oszczędzanie nawet od najmniejszej kwoty.

Rozmawialiśmy z uczestnikami o tym, co najbardziej podobało sie w kursie, jakie zagadnienia będą najbardziej przydatne w codziennym życiu i jakie efekty przyniosło szkolenie.

Naszym sukcesem jako prowadzących jest zmotywowanie uczestniczki do założenia konta internetowego. Inna osoba poszła do swojego banku, aby dowiedzieć sie jakie sa opłaty za wykonanie przelewu, gdyż myślała, że jest to opcja darmowa. Dzięki porównywarkom cen i sklepom internetowym nasi kursanci wiedzą, gdzie tanio, ale bezpiecznie kupować i że mają takie same prawa jak przy zakupach w sklepach stacjonarnych.

Uczestnicy, głównie męska część, byli zadowoleni z pokazania porównywarek ubezpieczeń samochodów, domów i innych.

Nasi kursanci bardzo sie ze sobą zżyli, wymianiali się nawet sadzonkami, umiejętnościami rękodzielniczymi, przepisami kulinarnymi. Sami również przynośili domowe wypieki, aby sprawić sobie nawzajem przyjemność.

My również zżyliśmy się z kursantami i dziękujemy im za zaangażowanie i aktywne uczestnictwo w kursie OFB.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Kurs przebiegał sprawnie, a przekazywana wiedza dostosowana była do możliwości percepcyjnych seniorów, którzy w nim uczestniczyli.