• Sceariusz
  • Publikacja: 01.12.2022
  • Edycja: 30.11.2022
  • 0 
"Szara Myszka i kolory" - o różnorodności świata z klockami LEGO.

  • Budżet działania: 500 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Zajęcia oparte są na książce Małgorzaty Strzałkowskiej "Szara myszka i kolory" i klockach LEGO®.

Dlaczego warto?

Realizacja scenariusza:

  • rozwija umiejętność uważnego słuchania,
  • ćwiczy kreatywność i pomysłowość,
  • utrwala znajomość kolorów,
  • buduje podstawy samoakceptacji.

Dodatkowym walorem tego scenariusza jest to, że można go realizować z małymi i dużymi grupami odbiorców, ponieważ do zbudowania poszczególnych elementów nie potrzeba wielu klocków. Poza tym wielość kolorów w naszym otoczeniu sprawia, że każdy będzie miał możliwość budowania czego innego. Możliwość korzystania tylko z jednego koloru wpływa na rozbudzanie pomysłowości i uruchamia wyobraźnię.
Pomysł najlepiej nadaje się dla dzieci w wieku przedszkolnym, ale nie ma powodów by nie móc skorzystać z niego ze starszymi dziećmi. Wtedy np. samodzielnie mogą one czytać opisy poszczególnych krain i budować bardziej skomplikowane budowle.
W trakcie przygotowania

Zanim rozpoczniesz zajęcia przygotuj książkę i klocki - jak najwięcej klocków LEGO®. Ważne, żeby zgromadzić klocki we wszystkich kolorach zawartych w książce - białym, żółtym, pomarańczowym, czerwonym, brązowym, różowym, fioletowym, zielonym, granatowym, niebieskim, czarnym. Jeśli jednak nie uda się zebrać kolorów z wszystkich krain zawartych w książce, można któryś pominąć, gdyż książka jest napisana w taki sposób, że nie są one ze sobą połączone.

Uwaga!
Na pewno trzeba pominąć Krainę Rudą, ponieważ nie ma takich klocków, a brązowy i pomarańczowy są wykorzystywane osobno.
Opcjonalnie przy każdym ze stosików możemy umieścić wydrukowane wcześniej nazwy krain.
Jeśli masz szarą, pluszową myszkę może ona wędrować po poszczególnych krainach stworzonych przez uczestników!
Można zezwolić uczniom na wykorzystanie poza swoimi kolorami tzw. pinów, które mogą okazać się niezbędne przy łączeniach niektórych elementów.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
W trakcie realizacji

Ułóż klocki w tych samych kolorach w jednym miejscu. W rezultacie pojawią kolorowe stosy. Z każdego stosu schowaj do woreczka odpowiednią ilość klocków - będzie ona zależała od liczby dzieci biorących udział w zajęciach. Będą one potrzebne do losowania - losowanie kolorów klocków ma służyć podziałowi na grupy - jaki klocek wylosuje dziecko, do takiej trafia Krainy.
Kiedy dzieci zajmą już swoje miejsca przy klockach, pokaż im książkę i zachęć do wysłuchania. Czytając kolejne strony możesz spacerować pomiędzy kolorowymi krainami, tak by skupić  uwagę uczestników na sobie. Po przeczytaniu zapytaj dzieci:

  • Kto był głównym bohaterem opowiadania?
  • Jakie kolory krain i światów pojawiły się w opowiadaniu?
  • Co białego/ żółtego/ pomarańczowego/ czerwonego/różowego/ fioletowego/ granatowego/ niebieskiego/ zielonego/ brązowego/ czarnego spotkała szara myszka?
Teraz czas na główne zadanie konstrukcyjne!
Wyjaśnij uczestnikom, że przyszła pora na odtworzenie światów, które widziała myszka. Zadanie uczniów będzie, więc polegało na zbudowaniu z klocków LEGO, ale tylko tych dostępnych, w jednym kolorze, stworzeń, rzeczy, które napotkała na swojej drodze bohaterka. Oczywiście można też dodać coś od siebie - jeżeli dzieci chcą zbudować coś, co ma określony kolor, ale nie pojawiło się w książce, jak najbardziej trzeba im na to pozwolić.

Po zbudowaniu odpowiednich elementów, czas na prezentację!
Ponownie przeczytaj dzieciom opowiadanie, ale w miejscach, gdzie wymieniane są rzeczy w określonym kolorze pozwól poszczególnym grupom na przedstawienie tego, co stworzyły np.
"Podreptała szara myszka do Krainy Bieli.
- Może biały kolor bielą się ze mną podzieli?
Zobaczyła w tym miejscu uczniowie nazywają swoje budowle.
Po zakończeniu

Na zakończenie warto porozmawiać o przesłaniu płynącym z bajki. Aby zwrócić na nie uwagę dzieci możesz zadać następujące pytania:

  • Czy któryś z kolorów jest gorszy?
  • Jaki byłby świat bez kolorów?
  • Który kolor ostatecznie wybrała myszka i dlaczego?