• Sceariusz
  • Publikacja: 03.12.2022
  • Edycja: 03.12.2022
  • 0 
LEGO w grze - zabawa LEGOplanszówkami
LEGO w grze - zabawa LEGOplanszówkami

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 25
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Scenariusz możemy wykorzystać pracując z grupami w różnym wieku. Przykładowe warianty:

1) klasy 1-3

2) klasy IV-VIII

3) uczniowie szkół pnadpodstawowych

4) zespoły stworzone z członków rodzin.


Wariant 3.

1. Uczniów dzielimy na 5-osobowe zespoły. Przydzielanie do grupy polega na wylosowaniu klocka LEGO w odpowiednim kolorze: do pudełka wrzucamy różne klocki w kolorach zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym, białym; ich ilość zależy od liczby uczniów.

2. Każda drużyna wybiera lub losuje książkę/komiks/lekturę (zależnie od zasobów biblioteki lub preferencji uczestników), której fabuła będzie podstawą do tworzenia świata planszówki. Drużyny zostają zaopatrzone w kolocki, kartki A4 oaz pisaki i kostki do gry.

3. Zadanie drużyny polega na zaprojektowaniu gry planszowej opartej na treści wybranej książki, zbudowaniu z klocków LEGO planszy do niej oraz stworzeniu jej instrukcji. Drużyny w czasie pracy mogą wymieniać się między sobą kolockami.

4. Drużyny wymieniają się stanowiskami np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara i testują grę stworzoną przez inny zespół. Mogą na instrukcji zostawiać dla twórców techniczne uwagi doyczące przebiegu gry.


Tak powstałe LEGOplanszówki można wykorzystać na spotkaniu Klubu Gier Planszowych, podczas różnych dni tematycznych, dni otwartych. To także świetny sposób na rodzinną zabawę w bibliotece.


Dlaczego warto?

Grywalizacja lektur pozwala na trwalsze przyswojenie ich treści przez uczniów i nieco je odczarowuje. Praca nad planszówkami rozwija kreatywność i wyobraźnię, uczy planowania i organizacji oraz współpracy w grupie.

W trakcie przygotowania


W trakcie realizacji


Po zakończeniu


DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Młodsze dzieci mogą stworzyć grę typu grzybobranie np. na motywach Czerwonego Kapturka (jedna z zasad: Czerwony Kapturek zbiera kwiaty dla Babci – tracisz jedną kolejkę).

Informacje dodatkowe

Jeśli szkolna biblioteka nie ma w zasobach klocków, warto podjąć współpracę z biblioteką publiczną, która ma klocki LEGO w swojej ofercie: czasami można klocki wypożyczyć na mocy wypracowanego porozumienia. Po skończonym szkolnym projekcie powstałe planszówki możemy przekazać bibliotece publicznej, by mogło nimi się cieszyć więcej osób.