• Sceariusz
  • Publikacja: 19.05.2014
  • Edycja: 20.05.2014
  • 2 
Czas na bibliotekę! - promocja przy wykorzystaniu fundraisingu
Czas na bibliotekę! - promocja przy wykorzystaniu fundraisingu

  • Budżet działania: 1000 zł
  • Czas przygotowania: 2 tygodnie
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 5000
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Działanie polega na promowaniu oferty biblioteki z wykorzystaniem współpracy z lokalnymi mediami oraz przychylności miejscowych firm, przedsiębiorców i osób prywatnych. Założeniem przedsięwzięcia jest zaprojektowanie w atrakcyjnej formie graficznej ulotki, wyprodukowanie jej, rozkładając koszta pomiędzy bibliotekę i podmioty wspierające oraz rozpropagowanie przy użyciu dodatkowego medium, jakim jest lokalna gazeta o nakładzie 5000 egzemplarzy.

Dlaczego warto?

Taka forma promocji oferty biblioteki skupia w sobie kilka znaczących zalet, związanych nie tylko z pełniejszym zapoznaniem użytkowników ze wszystkimi bibliotecznymi działaniami, ale także z budowaniem marki i wizerunku biblioteki oraz zawiązywaniem współpracy, która może przynieść korzyści w późniejszym czasie. Nadrzędną wartością tego działania jest dotarcie do grona obecnych lub potencjalnych użytkowników bibliotek poprzez medium, które gwarantuje szeroki przekaz. W tym przypadku ulotka dystrybuowana była jako wkładka do gazety, która ma już stałych czytelników oraz wyrobione miejsce na lokalnym rynku prasy. Poprzez nowatorską formę oraz jasny, hasłowy przekaz i zastosowanie odpowiedniej kolorystki, budujemy markę biblioteki jako miejsca aktywnego i atrakcyjnego, przy okazji kotwicząc w świadomości odbiorców elementy identyfikacji wizualnej naszej placówki. Koszty tego przedsięwzięcia, przy odrobinie przychylności miejscowych przedsiębiorstw, można w dużej mierze zminimalizować lub nawet nie ponieść żadnych. Wystarczy zaproponować w zamian za wsparcie finansowe mini pakiet sponsorski opiewający na umieszczenie logotypu firmy w widocznym miejscu ulotki, dając tym samym szansę na reklamę oraz przedstawienie marki jako odpowiedzialnej społecznie poprzez działanie na rzecz lokalnej biblioteki.

W trakcie przygotowania

Przed realizacją zadnia należy przede wszystkim zastanowić się, w obszarze jakiego medium chcemy zaistnieć. Każda reklama wyprodukowana i dystrybuowana fizycznie niesie za sobą pewne koszty, które musimy przewidzieć. Zakładam oczywiście sytuację, w której projekt artystyczny oraz skład do druku przygotowywany jest w ramach potencjału osób już pracujących w bibliotece Tym samym nie ponosimy kosztów wynagrodzenia dla grafika, DTP-owca. Ponadto, należy wcześniej rozeznać kwestię potencjalnego partnerstwa i partycypacji, bowiem jeżeli nie znajdziemy współfundatorów, którzy zgodzą się w zamian za reklamę ponieść część kosztów, będziemy musieli zrealizować przedsięwzięcie z własnych środków.

W trakcie realizacji

Sam etap realizacji opiera się przede wszystkim na zdobyciu funduszy, stworzeniu atrakcyjnego produktu oraz jego dystrybucji w porozumieniu z medium, które będzie naszym kanałem dotarcia do odbiorców. Ulotka, prócz funkcji estetyczno-reklamowej, może pełnić także rolę informacyjną. Na odwrocie możemy zamieścić choćby dokładne godziny pracy poszczególnych agend biblioteki, numery telefonów, adres mailowe.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Pomysł.
  •   Chęci.
  •   Umiejętności z zakresu rzecznictwa i fundraising’u.
  •   Przychylność lokalnych przedsiębiorstw.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zorientowanie się w cenach wydruku oraz kosztach zamieszczenia wkładki w danym nakładzie gazety.
  2. Opracowanie wstępnego projektu graficznego oraz treści ulotki.
  3. Zwrócenie się z oferta sponsorską do potencjalnych podmiotów wspierających.
  4. Zdobycie lub wygospodarowanie pełnej kwoty na realizację zadania.
  5. Opracowanie ostatecznej treści i kształtu materiału.
  6. Wydruk poligraficzny.
  7. Przekazanie danego nakładu do biura reklamy gazety.
  8. Publikacja w Internecie.
Po zakończeniu

W przypadku MBP w Gorlicach ulotka ukazała się w czasie „Tygodnia Bibliotek”. Jednak już po fizycznym jej ukazaniu się, możemy wykorzystać ją także w formie cyfrowej poprzez publikację na stronie internetowej i/lub w mediach społecznościowych. Jeżeli dysponujemy naddatkiem w nakładzie, może być ona także ciekawym materiałem promocyjnym rozdawanym przy okazji wydarzeń bibliotecznych.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Zachęcamy do skorzystania z gotowej ulotki przystosowanej do personalizacji przez inne biblioteki. Materiał publikujemy na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach (CC BY NC SA 3.0 Polska). Ulotkę w formie edytowalnego pliku .cdr (Corel Draw w wersji 14), .jpg oraz .pdf, znajdziecie Państwo na stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Stanisława Gabryela w Gorlicach (http://mbp.gorlice.pl/) w zakładce Informacje ogólne/Pliki do pobrania.