• Sceariusz
  • Publikacja: 06.12.2019
  • Edycja: 06.12.2019
  • 0 
"O finansach ...w bibliotece" w Garwolinie -6 edycja

  • Budżet działania: 750 zł
  • Czas przygotowania: 30 dni
  • Czas trwania: 7 tygodni
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Po raz drugi w Miejsko-Powiatowej Bibliotece Publicznej w Garwolinie przeprowadziłyśmy cykl warsztatów "o finansach ...w bibliotece" w 6 edycji akcji dla osób 50+ organizowanej przez FRSI i NBP. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu od 2 października do 13 listopada.

Dlaczego warto?


Projekt "O finansach... w bibliotece" to innowacyjne działanie skierowane do osób 50+, które w sposób jasny i przystępny ugruntowało wiedzę uczestników na temat szeroko rozumianego pojęcia współczesnej bankowości.
Tematy dotyczące bankowości on-line, zakupy internetowe i bezpieczeństwo w sieci to nadal strefa, w której seniorzy poruszają się z dystansem i niepewnością.
Kwestie ubezpieczenia, emerytur i dziedziczenia wzbudzały wiele emocji, dyskusji i zdziwienia wśród uczestników.
Uczestnicy spotkań jednym głosem mówili o potrzebie tego rodzaju szkoleń. Uczestnictwo w kursie zwiększyło ich świadomość i wiedzę dotyczącą poruszanych zagadnień, dodatkowo było okazją do wymiany doświadczeń i intergracji.
Realizacja projektu wzmocniła pozycję biblioteki w lokalnym środowisku.

W trakcie przygotowania

Warunkiem przystąpienia do projektu oraz jego realizacji był kurs learningowy dla prowadzących kończący się testem wiedzy.
Koordynatorzy uczestniczyli również w dwudniowym szkoleniu organizowanym przez Bibliotekę Wojewódzką w Warszawie.
Pomocą w przygotowaniu spotkań był pakiet scenariuszy do realizowanych modułów kursu oraz udział w webinariach.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Czas.
  •   Materiały szkoleniowe.
  •    Platforma learningowa.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Kurs learningowy zakończony testem wiedzy.
  2. Dwudniowe szkolenie prowadzących.
  3. Promocja projektu.
  4. Rekrutacja uczestników.
  5. Udział w webinariach
W trakcie realizacji

Realizacja projektu to 7 spotkań z uczestnikami.
Na spotkaniach przedstawiałyśmy informacje z modułu realizowanego na zajęciach, omawiałyśmy wątpliwości, przeprowadzałyśmy ćwiczenia, na kilka spotkań zaprosiłyśmy ekspertów: Agenta ubezpieczeniowego, Rzecznika Praw Konsumenta, Radcę prawnego. Spotkania z eksperem były zawsze ożywione, uczestnicy zadawali wiele pytań i wyjaśniali wątpliwości.
Pojawiły się problemy z zebraniem wszystkich uczestników, którzy realizowaliby kurs w jednym czasie więc organizowałyśmy spotkanie "główne", na które zapraszałyśmy ekspertów. Ci, którzy nie mogli brać udziału w zorganizowanym spotkaniu, przychodzili na spotkania w innym czasie lub indywidualnie korzystali z kursu.

Na pierwszym spotkaniu sprawdzaliśmy wiarygodność banków, porównywaliśmy oferty banków dobierając odpowiedni dla naszych potrzeb rodzaj konta, testowaliśmy konta internetowe.
Na drugim szukaliśmy potwierdzenia myśli " Przezorny zawsze ubezpieczony." Na pytanie: Jak dobrze się ubezpieczyć? odpowiadał Agent ubezpieczeniowy.
Trzecie spotkanie dotyczyło tematu emerytur- co wpływa na wysokość naszej emerytury, czy i jak można dorabiać na emeryturze oraz co to jest działalność nierejestrowana. Między innymi na te pytania szukaliśmy odpowiedzi.
Kolejne spotkanie dotyczyło zakupów w internecie – korzyści i zagrożeń. Co można kupować on-line? Jak i gdzie reklamować zakupione towary? Czy zbierać paragony i opakowania po zakupionych towarach? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielił Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta.
Temat dziedziczenia wzbudził duże zainteresowanie wśród uczestników. Zaproszony na spotkanie Radca Prawny przedstawił różnicę między ustawowym dziedziczeniem a testamentem, powiedział jak poprawnie napisać testament.
Podsumowaniem kursu było
spotkanie, na którym uczestnicy otrzymali certyfikaty, wzięli udział w webinarium oraz podzielili się wrażeniami ze szkolenia.
Na koniec zorganizowałyśmy dla uczestników wycieczkę do Centrum Pieniądza w Warszawie.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Odpowiednie pomieszczenie.
  •   Komputery lub laptopy.
  •   Duży ekran do wspólnego omawiania modułów.
  •   Flipchart i artykuły piśmiennicze.
  •   Poczęstunek.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie merytoryczne prowadzących do przeprowadzenia wybranego modułu.
  2. Zaproszenie eksperta na drugą cześć spotkania.
  3. Przygotowanie pomieszczenia do spotkania: ustawienie komputerów, przygotowanie materiałów, przygotowanie poczęstunku.
Po zakończeniu

Po zakończeniu projektu zorganizowałyśmy spotkanie "Podaj dalej" dla bibliotekarek z powiatu.  Na spotkaniu dzieliłyśmy się doświadczeniem z realizacji projektu oraz zachęcałyśmy do podjęcia się realizacji następnych edycji projektu, gdyż naszym zdaniem porusza on ważne i potrzebne zagadnienia wiedzy ekonomicznej.
W naszej bibliotece zostało również zorganizowane spotkanie regionalne, w którym oprócz bibliotekarzy z województwa mazowieckiego realizujących projekt uczestniczyli koordynatorzy projektu z Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie i trener centralny Beata Tarnowska.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Chętni uczestnicy.
  •   Odpowiednie pomieszczenie.
  •   Otwartość i gotowość do podzielenia się uwagami i wymiany doświadczeń.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Uzgodnienie terminu spotkania.
  2. Zaproszenie realizatorów projektu.
  3. Dobra atmosfera.
  4. Smaczny poczęstunek.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Bardzo trudno jest zebrać 20 osób w jednym miejscu i  czasie. Nie jest to też optymalna grupa do prowadzenia zajęć ze względu na różne potrzeby i możliwości.
Materiał przygotowany dla uczestników jest bardzo obszerny. W czasie kursu razem omawialiśmy jego treść na dużym ekranie a potem uczestnicy i tak musieli "przeklikać" go na swoim komputerze. Sugerujemy, żeby była możliwość przejścia do dowolnego miejsca kursu, a nawet od razu do testu kończącego moduł.
Dużym utrudnieniem organizacyjnym było to, że terminy webinariów podane były bardzo późno - u nas właściwie było to po planowym zakończeniu kursu, stąd dodatkowe spotkanie na koniec kursu. Po zakończeniu kursu dowiedziałyśmy się, że ankieta wypełniona na ostatnim spotkaniu to nie ta właściwa, nie wiemy jak podejdą uczestnicy do naszej prośby o wypełnienie ankiety.
Uczestnicy webinarium zwracali uwagę, że strona na którą się logują i gdzie podają swoje dane jest niezabezpieczona, co kłóci się z ostrzeżeniami, które im przekazujemy na kursie.

Informacje dodatkowe